Hummus z pieczonym czosnkiem i zieleniną

Hummus z pieczonym czosnkiem

Hummus to pasta z ciecierzycy – popularna potrawa w krajach Bliskiego Wschodu, a także wśród osób na diecie roślinnej.Coraz częściej można ją dostać w supemarketach, choć skład takiego “gotowca” jest dla mnie zwykle nie do przyjęcia. Postanowiłam zrobić więc hummus sama i to taki, który będzie mi smakował. Ciecierzyca to strączek bogaty w białko i sycący. Warto wprowadzić ją do jadłospisu, np. w takiej formie:

Składniki:
200 g suchych ziaren ciecierzycy
3 ząbki czosnku
objętościowo po pół pięści natki pietruszki i świeżego koperku
kilka listków świeżej mięty (opcjonalnie)
sól, pieprz, mieszanka ostrych papryk
2 łyżki sody oczyszczonej
1 liść laurowy (ściąga substancje wzdymające podczas gotowania ciecierzycy)
2 łyżki oliwy
2 łyżki zimnej wody
+ folia aluminiowa

Przygotowanie:
1. Ziarna ciecierzycy zalewamy wodą z 1 łyżką sody oczyszczonej i pozostawiamy na noc. Nazajutrz odcedzamy wodę, płuczemy ciecierzycę i gotujemy z 1 łyżką sody oczyszczonej oraz listkiem laurowym ok. 30-40 minut. Odcedzamy, studzimy, blendujemy.

2. Kroimy czosnek w cienkie plastry, siekamy pietruszkę i koperek. Przekładamy do małego naczynia żaroodpornego albo do silikonowej formy, polewamy oliwą, dodajemy sól (odpowiednią ilość – ciecierzycy nie soliliśmy w trakcie gotowania), pieprz oraz mieszankę przypraw. Delikatnie mieszamy, przykrywamy folią aluminiową i wstawiamy do nagrzanego maksymalnie piekarnika na 10 minut.

3. Po wyjęciu z piekarnika przekładamy czosnek i zieleninę do naczynia z soczewicą, teraz możemy dodać listki mięty. Dodajemy wodę i blendujemy ok 10 minut na gładką masę.

Gotowe!

Pasta idealna do pieczywa. Przechowujemy w lodówce.